Talentontwikkeling

Alle kinderen hebben talenten. Dat kunnen cognitieve talenten zijn, maar ook praktische talenten. We helpen kinderen bij het ontwikkelen en benutten van deze talenten. Dat doen we in de TT (Talent Teaching) en PT (Practical Teaching). Hieronder leggen we de werkwijze uit.

TT – Talent Teaching

De Talent Teaching bestaat uit twee vormen van begeleiding: de verrijking met geïntegreerde training en de individuele training.

Het is bestemd voor kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong, hoogbegaafde kinderen en voor kinderen die kampen met begaafdheidsproblematieken zoals een vaste mindset en perfectionisme. We leren kinderen onder meer uitdagingen aangaan, doorzetten, (faal-)angst overwinnen, realistische doelen stellen en samenwerken op verschillende niveau’s. We laten kinderen zichzelf ontdekken en accepteren. Ook het omgaan met hoogsensitiviteit en het versterken van executieve functies komen aan de orde. De kinderen zijn ongeveer een uur per week uit de klas en werken de rest van de week ook aan hun verrijkingsopdrachten.

In het filmpje onderaan deze pagina kunt u een voorbeeld zien van hoe wij deze begeleiding in kunnen zetten.

PT – Practical Teaching

In de Practical Teaching willen we alle kinderen hun praktische talenten laten ontwikkelen. Vanaf groep 5 kunnen de kinderen jaarlijks een periode van 8 weken werken aan een van de vijf PT onderdelen:

  • Koken
  • Techniek
  • Textiele werkvormen
  • Groen en dierverzorging
  • Kunst

De eerste periode start groep 8. Alle kinderen maken een keuze voor een van de vijf onderdelen en hebben dan een uur per week les in dit specifieke onderdeel. In de tweede periode is groep 7 een de beurt, dan groep 6 en aan het eind van het jaar groep 5. De kinderen die koken, verzorgen een hapje voor de klas en de leerkrachten. Daarbij gebruiken ze regelmatig ook kruiden of groenten die door de PT groen zijn gekweekt. Zo proberen we alles met elkaar in verbinding te brengen.