Groep 8 ging vrijdag 9 juni fietsend naar Leiden, met het openbaar vervoer naar Amsterdam en te voet naar het Anne Frankhuis. In het museum kwam niet alleen alle lesstof van het project over de Tweede Wereldoorlog samen, maar ook de weg er naar toe was erg leerzaam.We fietsten door de stromende regen naar het centraal station in Leiden. Niet fijn, maar volgend jaar kun je ook niet thuisblijven van de middelbare school als het regent, dus we maakten er het beste van. Gelukkig waren we goed zichtbaar in het slechte weer met onze oranje hesjes. De kinderen hebben meerdere keren in hun schoolcarrière op de Jozefschool korte en langere stukken gefietst in klassenverband. Dat gaat als een geoliede machine. Iedereen weet wat te doen als er een onverwachte stop gemaakt moet worden of een stoplicht halverwege het oversteken van de fietsrij op rood springt. Bij het station werden de fietsen geparkeerd in de fietsenstalling. Natuurlijk vulden we met hulp van elkaar vooral de bovenste fietsenrekken, omdat dat een goede oefening is voor de kinderen die dit nog nooit hadden gedaan. In groepjes van 4 mochten de kinderen uitvogelen hoe je de treinkaartjesautomaat moet bedienen. Vervolgens gingen we, na het inchecken en zelf de verantwoording voor je kaartje nemen, op zoek naar het juiste perron. In de trein bleek dat een heel aantal kinderen zelden of nooit met de trein reist. Met je hele klas een coupé vullen is ook nog eens super gezellig! In Amsterdam aangekomen begon de wandeling langs het monument op de Dam, de Beurs van Berlage, het Paleis, de vele Amsterdammertjes en grachtenpandjes, het Homo-monument, de Westerkerk en natuurlijk het Sexmuseum! Het is goed opletten met de drukte van een grote stad en de vreemde verkeerssituaties met onder andere de tram. Een uitgebreide tour door het Anne Frankhuis maakte veel indruk op de groep en was een hele mooie afsluiting van het project. De terugreis was zonnig en het waaide flink, zodat iedereen de regen van deze ochtend kon vergeten en helemaal opgedroogd weer veilig op school aankwam.