Als er bij groep 5 in de plusklas een wel heel grote, zwarte spin over het plafond loopt, krijgt hij of zij (en dat is meteen een interessante vraag!) natuurlijk de volledige aandacht van de kinderen. Dus wordt de trap en een potje met vergrootglas gepakt en het beestje gevangen. Een storm van vragen komt boven borrelen: ‘Hij heeft geen ogen, juf! Hij?! Misschien is het wel een meisje!? Hoeveel ogen heeft deze spin? Is het een mannetje of een vrouwtje? (Potje wordt voorzichtig omgedraaid…!) Wat is dit voor een spin? Is deze spin gevaarlijk? Waar is zijn spinnenweb? Je hebt verschillende soorten spinnenwebben, hoor juf! Oh ja, welke dan en hoeveel? Kun je zien hoe oud een spin is? Hoe oud kan een spin eigenlijk worden?’  De vragen worden geïnventariseerd en de ongeplande, maar relevante en leerzame les is begonnen. Inmiddels zijn deze kinderen al heel handig in het opzoeken van alles wat zij willen weten op het internet. We verdelen de vragen en zijn na een kwartier heel wat wijzer. Deze Tegenaria atrica wordt daarna weer netjes vrijgelaten. Maar ook al bleek het een ‘gewone Nederlandse huisspin’ te zijn, hij wordt veilig buiten tussen het groen gezet.